Síla jedinečnosti, díl druhý

autor: | 24. 1. 2021 | Marketing, Nezařazené, Sociální sítě | 0 komentářů

Máte z minula založený svůj sešitek s poznámkami (kdo nečetl, začne tady: Síla jedinečnosti, díl první, a pak se zase vrátí, aby mu neutekl zbytek)? Pokud ano, teď je ta chvíle ho zase vytáhnout, budete ho potřebovat. Budu vám totiž klást otázky a vaše odpovědi budou to, co vás povede k jedinečnosti vašeho e-shopu.

Tak pojďme na to. Pište to, co vás napadne první, klidně jen větu. V druhém kole se nad tím v klidu zamyslete a tvořte ;-). Uvidíte, jak se vám vaše síla jedinečnosti krásně vynoří.

#1 Co vystihuje váš e-shop?

V tomhle mě nezajímá standard, o kterém jsme mluvili v prvním díle. Ale, co ho vystihuje, v čem jste teď aktuálně jedineční, v čem tu vaši jedinečnost vnímáte?

Moc o tom nepřemýšlejte, klidně stačí pár slovíček třeba: mám výjimečný produkt. Anebo: umím perfektně pečovat o zákazníka. Mám vtipné logo nebo nějaké heslo. Dbám na vysokou kvalitu použitých materiálů. Komunikuji originálním stylem, hravě, vtipně. Fakt úžasně balím svoje produkty.

Vidíte? Máte to tam a pokud ne, je dobré se nad možnostmi zamyslet a vymyslet, co by se dalo použít.

#2 Kdo je váš VIP klient?

Ten pětihvězdičkový, vysněný klient, ten kdo u vás nakoupí? A co myslím tím VIP? VIP klient je ten, který udělá úžasné objednávky, bude se vracet a dávat skvělé reference. Průměrný klient je ten, co bude neustále, s prominutím, remcat, bude dělat problémy a objednávky, které pro vás budou ztrátové. 

Nás zajímá jen VIP klient, na toho budeme cílit. Celou svojí jedinečností, komunikací a později i celým marketingem. 

Takže, teď chceme vědět, jaká je jeho jedinečnost, v čem je specifický? Je to podnikatelka, která má děti? Nebo je to muž, který má ženu, děti? Nebo je to singl osmnáctiletý puberťák? 

Protože, od toho se bude odvíjet to, v čem budete jedineční vy. Na co opravdu zaměříte váš pohled. 

Takže, kdo je to? Maminka, která chce klidné a spokojené dítě a chce podpořit jeho osobnost? Žena, které není jedno, čím myje sebe a svou rodinu a nechce používat chemické koktejly? Může to třeba být i prostě jen klient, který vás bude doporučovat a bude mít třeba tu specifikaci, že je sdílnější.

Ano, to jsou ideální klienti, je dobré vědět, komu prodáváte!

#3 Co je pro vašeho VIP klienta rozhodující při nákupu?

Teď tedy víme, kdo je váš VIP klient. Co je pro něj rozhodující při nákupu? Zajímá nás ta chvíle, kdy u vás potřebuje nebo chce nakoupit. Jak se pro vás rozhodne? Určí vám to totiž cestu, kterou se máte vydat. Co tím myslím?Je pro něj rozhodující cena za poštovné, nebo je pro ně rozhodující cena vašich produktů? Bude vás srovnávat v Google nákupech? Anebo je to někdo, kdo se řídí jen doporučeními a nic jiného neřeší? 

Když máte jedinečný produkt, tak tam samozřejmě cena nehraje moc roli a bude nejspíš hodně fungovat reference. Reference, tedy zkušenosti těch, kteří už naše výrobky mají. A pak třeba vzhled, design, materiály, či vaše práce na sociálních sítích. Váš VIP klient prostě nebude řešit cenu, ale bude řešit kvalitu.  

Drobná rada trochu mimo mísu, ale… je dobré mít reference nejen na webu, ale i na Googlu. I když se tam občas stane, že budete mít i nějakou tu negativní referenci. Těch se nebojte, ony totiž taky pomáhají. Lidé uvidí, že nic nehrajete. A když na ně krásně odpovíte, tak to pomůže vaší reputaci a image.

Takže, zamyslete se, co nahraje získání důvěry vašeho VIP klienta? Že u vás na jednom místě sežene všechny nezbytné potřeby v dobré kvalitě? Takže nakoupí, je v klidu a ví, že až mu třeba všechno za tři měsíce, za půl roku dojde, vrátí se a nakoupí znova? Jestli ano, tak tady už bude vaše práce spočívat v tom, aby na vás nezapomněl. 

Zkrátka, je hodně důležité vědět, kdy se váš VIP klient rozhodne pro vás, abyste tuhle vaší silnou stránku mohli posilovat. 

#4 Jak se o vašem e-shopu váš VIP klient dozví?

Tak a jdeme dál, tohle navazuje. Teď jsme řešili vašeho klienta, přejděme k vám samotným, k vašemu e-shopu. Přejděme k tomu, co děláte vy. Jak se o vašem e-shopu dozví váš VIP klient? Tady už brousíme do marketingu. Je nutné si reálně říct, kde se opravdu váš VIP klient pohybuje. A jste tam taky? Má vůbec šanci zjistit, že existujete? 

Ano, reference a další věci jsou úžasné. Ale má váš VIP klient šanci ty reference vidět? Možná je potřeba podpořit Google reklamy, Instagram nebo Facebook reklamy. “Zajistit si” doporučení zákazníků ve Facebook skupinách. Nejlepší je osobní reklama, pak sociální sítě, naše aktivita na nich a samozřejmě i reklama. 

Jde-li o marketing, platí stejné pravidlo tří pilířů, tedy jedinečnost, analýza, propagace.

Když budete v jednom směru pokulhávat, tak vám příjmy neporostou. Nebo alespoň né tak, jak by měly, nebo jak byste třeba chtěli. Příklad, když někdo není aktivní na sociálních sítích, tj. nemá fungující komunitu a jenom se snaží prostřednictvím Google reklam a webu. Nebude mu fungovat třeba doporučování. Nebudou ho lidé moct označit, sdílet své zkušenosti, mluvit o něm. Zkrátka, je fajn mít ke svému e-shopu na sociálních sítích skupinu, stránku a budovat komunitu. 

Na druhou stranu, je lepší dělat jenom to, co je pro vás příjemné. Není třeba být všude hned. Pokud někdo raději píše, může začít s blogem a postupně se propracovávat na Facebook, na Instagram atd. Na Facebooku je určitě dobré mít minimálně byznys stránku, Facebook skupina je až další fáze, která zabere dost času. 

Taky je možné, že vaši klienti potřebují více času, aby se naučili na něco nového. Nicméně, vždycky se to vyplatí. Stojí za to zapracovat na návštěvnosti vašeho webu, na Facebook reklamách. Stejně tak stojí za to zapracovat na SEU. Všechno to jsou malé krůčky, které se vám v dlouhodobém horizontu vyplatí. Jen to není potřeba dělat všechno hned nebo dokonale.

#5 Jak pomáháte svému VIP klientovi při nákupu, jak ho provádíte, jak mu radíte?

Teď, když už víme, kde vás váš VIP klient najde, už se o vás dozvěděl a přišel na váš web. Jak s ním pracujete? Jak mu pomáháte při nákupu? Provádíte ho, radíte mu? Protože to je jedna z věcí, která vás hodně odliší. 

Co tím myslím? Například, jedinečný způsob komunikace se svými ideálními klienty. Máte návodová videa, jak si vybírat produkty? Nebo třeba, jak zvolit správnou velikost? Jaké produkty přikoupit, aby se vše dalo ideálně využít? To vám opravdu získá plusové body. Lidé budou nadšení z toho, jak jim pomáháte a neodejdou z vašeho e-shopu nešťastní třeba z toho, že nevěděli, jakou velikost sukně si vybrat. 

Ono, občas, to co se vám zdá, že nesouvisí s vaším produktem, je něco, co vaše klienty strašně zajímá. Takže třeba ke šperkům mě by zajímalo na jakou příležitost se hodí, jestli ho může nosit každý den, jestli se s ním můžu koupat. Můžete jít na svoje produkty z různých směrů a najednou budete mít hrozně zajímavý obsah, který potom můžete sdílet přesně tam, kde se cítíte dobře.

Tak, to máme další bod k zamyšlení a možná i zlepšování?

#6 Jak komunikujete s klienty po nákupu či “nenákupu”?

Máme po nákupu, pokud klient nakoupil. Nebo, po “nenákupu” a tím myslím, že člověk ve vašem e-shopu byl a odešel, aniž dokončil nákup. Jak s ním navazujete dál vztah? 

Tady za mě je jasná odpověď, remarketingem. Remarketing pro ty, kteří u vás nenakoupili a remarketing u těch, kteří u vás nakoupili a chcete, aby u vás nakoupili znovu je podobný. Jenom je potřeba jiný časový odstup. 

 Pokud totiž člověk nenakoupí, nemáte na něj tudíž e-mail, je takovýto remarketing třeba jediný způsob, jak s těmi lidmi začít komunikaci. Jak s nimi navázat vztah. Mohou to být blogové články, které budete propagovat.

Budeme-li se bavit o těch, kteří nakoupili. Jak si s nimi budujete vztah? Opět napovím. Mohou to být sociální sítě, kam lidi pozvete přes e-mail. Tedy e-mailing. Pak PPC reklamy . U těch jenom upozorním, že by měly tvořit jen 20 procent vašich reklam, ne víc!

Každý váš e-shop má jiný interval nákupu. Je tedy třeba prozkoumat Analytics, abyste zjistili, za jakou dobu klientovi vaše produkty dojdou. Můžete se taky podívat, jak vaši vracející se zákazníci nakupují a stanovit si ideální strategii pro remarketing. Proto je analýza moc důležitá. A pro kvalitní analýzu je potřeba mít nainstalované kódy na svém webu a umět se aspoň trochu zorientovat v Google Analytics.

S remarketingem se dá pohrát. Pokud remarketing zatím nepoužíváte, tak na tom můžeme třeba zapracovat časem.

#7 Jak vypadá váš vysněný e-shop?

A poslední bod k zamyšlení, nebo spíš k vizualizaci. Jak vypadá váš vysněný e-shop? Co je na něm jedinečné teď? V čem se změnil? Vy a váš e-shop jste jedno, bez vás by nebyl, tak v čem je váš? 

Teď si představte… vytvořili jste svůj e-shop. Milujete svůj produkt a milujete i všechnu práci kolem něj. Všechno to vymýšlení, jak potěšit své klienty. Jak pro ně vytvořit něco, co se jim bude líbit, z čeho budou mít radost. Něco, co jim zlepší den, týden, rok. Něco, s čím se budou cítit silnější. Něco, co jim pomůže v získání úžasné práce, úžasného polibku na narozeniny od jejich partnera. Něco, co rozzáří oči jejich dětí. 

Představte si, že vy záříte. Popusťte uzdu fantazii, nebo si třeba jenom vzpomeňte na to přání, které bylo na začátku, když jste svůj e-shop zakládali. Co vás přivedlo k vašemu e-shopu? Jaká byla vaše prvotní myšlenka, vaše touha, vaše PROČ? Vytvořte si svou vizi. Často se totiž posléze v běžném denním kolotoči ztratíme v tom, co všechno musíme. Vniknou nám do toho pochyby atd. Je tedy moc fajn se k téhle své vizi vracet. 

Probudila jsem ve vás inspiraci? Super, všechno si to napište. Všechny ty nápady. Jen nezapomeňte, že je nemusíte realizovat hned. To není pointa. Někdy méně je více. Nechceme, abyste vyhořeli, abyste se vyčerpali. 

Chtěla bych, aby ta inspirace byla naopak součástí vašich dnů a vy jste se těšili na každou malou změnu.

I malý krůček udělá neskutečně moc. Snažte se vždycky jít kupředu jen po troškách a určitě si to spíš užívat, než se tím přehltit. 

Takže, popřemýšlejte jenom o jediné věci, z těch všech, které vás v tuto chvíli napadly a napadat budou. Vyberte si opravdu jenom jednu věc, kterou teď chcete udělat a do té běžte. A třeba za pár měsíců si vyberete další. A za dalších pár měsíců další a takhle postupně vytvoříte ten váš úžasný jedinečný e-shop.

Prakticky o všech tématech, která jsem dnes zmínila – PPC reklamy, remarketing, Google Analytics, business page na Facebooku a další – najdete na našem blogu článek. Tak si je třeba taky projděte. Určitě v nich najdete spoustu dalších užitečných informací a inspirace.

Naše další články, v únoru, budou o propagaci, která dá vlastně vašemu podnikání takové to finální “nakopnutí”. Tak zůstaňte připojeni. Budu se těšit.

A pokud jste už teď rozhodnutí šlápnout na pedál a rozjet to na Facebooku a Googlu, pojďte do toho s námi, vstupte do našeho již třetího běhu mastermindu pro e-shopaře pod názvem VYSTŘEL SVŮJ E-SHOP DO NEBES. Počet míst je omezený, tak si zarezervujte call co nejdříve, ať si můžeme zavolat, poznat se a říct si, že spolu to vystřelíme do nebes. 

<h5>Polina Ševčíková</h5>

Polina Ševčíková
Mentorka autentického businessu. Se mnou vytvoříte fungující business strategii a úžasné kampaně založené na vaší jedinečnosti. Příběh naší online rodinky si můžete přečíst zde >>
Žádné komentáře

Trackbacks/Pingbacks

  1. Síla propagace - Přivítejte reklamy i ve vašem eshopu | Žijeme online - […] jedinečnosti jsme mluvili v posledních dvou článcích (Síla jedinečnosti – první a druhý díl). Pokud máte ještě svoje sešitky,…
Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Podobné články

Prodejní hovory s lehkostí

Prodejní hovory s lehkostí

Prodat někomu něco přes telefon je velmi ošemetné, ale taky to může být vaše nejúčinnější zbraň. Za posledního tři...

Pin It on Pinterest