Dělali jsme strukturní úpravy na webu. Pokud narazíte na nějakou chybu, napište na michal@zijeme-online.cz. Díky!

Síla propagace – Mýty a kouzla reklamy

autor: | 18. 2. 2021 | Marketing, Nezařazené, PPC reklamy, Sociální sítě | 0 komentářů

Minule jsme se zabývali takovými techničtějšími, nebo méně “poetickými” stránkami propagace, resp. reklam (kdo nečetl, přečte => Síla propagace – Přivítejte reklamy i ve vašem e-shopu a vrátí se, aby o nic nepřišel 😉). Dneska se na krásu reklam podíváme z jiného pohledu. Z pohledu mýtů a kouzel. Ne, nebojte se, nebudeme se zabývat mystikou ani esoterikou. Koukneme se na to, jak se dá s reklamami kouzlit, vyhrát si. Prostě, zjistíme, co všechno dokáží.

Nejdříve se podíváme na mýty, které se vážou k reklamám. Já jsem identifikovala čtyři.

⇨ Mýtus první: Provozovat e-shop jde i bez reklam.

Tohle je takový mýtus, který má i nemá pravdu. Já vám neřeknu, že musíte nebo nemusíte mít reklamy. Záleží na oboru. Z mých zkušeností vyplývá, že e-shopy reklamy potřebují. Jde to bez reklam, ale je to hodně hodně pomalé. Pomalý růst, který pro někoho může být v pohodě, ale pro někoho, kdo nemá jiné příjmy a musí živit rodinu, to prostě není funkční systém. 

Je lepší mít jedinečnost, podpořit všechno čísly a zpropagovat to, co funguje. Neznamená to, že musíte mít reklamy hned. Je dobré nasazovat reklamy na už funkční e-shop. Tedy, když už víte, že jste schopni prodávat, že váš produkt je prodejný, že je o něj zájem. 

Když už víte, že váš e-shop funguje, není již důvod nejít do reklam. Organicky to jde, ale je to čím dál těžší. Bez reklam je to opravdu těžká a zdlouhavá cesta. Když něco funguje, tak reklama to prostě jen posílí.

Pro e-shopy je reklama nutné taky z toho důvodu, že oproti online podnikání máte jiné cash flow. Vy musíte mít neustále obrat, pohyb peněz. A reklama pro vás znamená zvětšení kolotoče peněz, odkud si pak postupně můžete brát víc a víc. 

⇨ Mýtus druhý: Reklamy zařídí prodeje.

Někdo se spoléhá jen na organiku a reklamy jsou fuj fuj. A druhý by prodával jenom přes reklamy a postavil by celé  fungování svého e-shopu na reklamách. Tady určitě cítíte, že jde o extrémy. A ten druhý extrém je špatný v tom, že bude-li nějaký výpadek a na chvíli vypnete reklamy, tak najednou nebudete mít žádné nákupy. Tohle se stává takovým těm, já je nazývám, povrchním e-shopům, které jedou opravdu jen na zisk. To znamená, nemají nic navíc, nejsou ničím jedinečné, bojují jenom cenou. 

Bylo by to prostě hodně riskantní i z toho důvodu,že Facebook občas zablokuje účet, zastaví reklamy a hackeři jsou všude kolem. Reklama není všespásná. Reklama podpoří, když vy prodáváte. 

Vy chcete, aby reklama tvořila jen určité procento vašich příjmů. To ostatní by mělo přicházet právě s organiky, z článků a z další vaší práce. Důležité je budovat komunitu a vztah se zákazníky. 

Chceme mít to vyrovnané e-shopy, postavené na těch správných pilířích. To znamená být něčím jedinečný, aby o nás lidi věděli, aby nás doporučovali, aby se nám klienti vraceli, protože to bude váš pravidelný příjem. A reklamy vám budou pravidelný příjem jen zvětšovat. Tohle je takové to ideální fungování. 

⇨ Mýtus třetí: Musím investovat statisíce do reklam.

Kolik si myslíte, že je potřeba měsíčně investovat do reklam? Věřte nebo ne, ale I s pár tisíci měsíčně se dá vyhrát. My máme samozřejmě klienty i se sto tisíci měsíčně. Máme ale i dost těch malých a i s nimi se dají dělat kouzla. Jde tam jen o jinou strategii, o podpoření jedinečnosti a budování komunity. 

Zkrátka, tvrzení: “Ještě nemám dost peněz, abych je dal/a do reklamy.” je špatně. Je lepší dát dva tři tisíce měsíčně do reklam a rozšiřovat si bázi fanoušků, než nedělat nic a spoléhat se na organiku. A být nešťastný z toho, že nejsou příjmy. 

⇨ Mýtus čtvrtý: Reklamy musím delegovat.

To znamená, potřebuji mít statisíce NE na reklamy, ale na agenturu, která to bude dělat za mě. Ano, je to fajn, ale ne každý e-shop může ze začátku všechno delegovat. 

Za mě, Google (Sklik, Heuréku atd.) je potřeba delegovat určitě. Jsou velice technické a bývá tam hodně novinek. Hodně se toho mění a je nutné opravdu všechno hlídat a neustále přenastavovat. Takže, Google nedoporučuji dělat si sami, je to víc práce než užitku. 

Naproti tomu Facebook reklamy si vy e-shopaři můžete v klidu začít dělat sami. Ano, ze začátku, když už máte funkční e-shop a chcete ho jenom”nakopnout” na vyšší úroveň, tak je pro vás úplně v pohodě reálné dělat si reklamy na Facebooku sami. A proč si to myslím? Protože vím, že vás to dokážu úplně v klidu naučit bez toho, abyste se museli stresovat a byli z toho nešťastní. 

Samozřejmě, až budete vydělávat ty úžasné statisíce, tak potom můžete předat váš perfektně funkční systém Facebook reklam nějakému specialistovi. Třeba mně a mému týmu Žijeme online 😉. My už se o to dál postaráme a budeme vlastně pokračovat v tom, co vy jste dělali, vylepšovat a dál si s tím hrát. 

Ale, vy už budete vědět, co funguje a co nefunguje! Jaké příspěvky dávat, jaké blogové články mají efekt a budete vědět, co my tam u vás děláme. To je hrozně důležité. 

Tak to byly mýty o reklamách. Teď se podíváme na ono kouzlo reklam.

Řekneme si, co všechno reklamy umí. Jak jsou vlastně chytré. A jak je vlastně můžeme využít v náš prospěch, ale i v prospěch našich klientů. Protože to je třeba pro mě v mé práci strašně důležité, že nejedu reklamy proto, aby otravovaly lidi a tlačily na ně. A nikdy to nedělám ani pro své klienty. Naopak reklamy mohou být úžasným průvodcem pro vaše klienty a úžasným pomocníkem pro vás. 

Kouzlo první: Možnosti remarketingu

Jde zacílit na lidi, kteří u vás nenakoupili? To znamená, nemáte na ně zádný kontakt, e-mail a tak. A v takovou chvíli, vstupuje na scénu právě remarketing, s kterým si můžeme hrát na Googlu i na Facebooku. Váš remarketing se bude zobrazovat jenom těm lidem, kteří navštívili váš web, a to kdekoliv na spřátelených webech, různých blozích a vzdělávacích serverech podle toho, co je váš obor. Takže se nebudete třeba zobrazovat na webu o motorkách, když prodáváte dámské šaty nebo podprsenky.

Osobné mám velmi ráda dynamický remarketing. Jak funguje? Je to taková krásná hračička, která funguje jak na Facebooku, tak i na Googlu. Když někdo přijde k vám na e-shop, prohlíží si nějaké produkty, ale odejde, nenakoupí, ačkoliv už třeba měl i plný košík. V takovou chvíli dokážeme udělat reklamu, která dotyčnému ukáže produkty, které si prohlížel. Plus mu ukáže další produkty třeba z podobných kategorií, nebo mu k tomu přidá ty nejprodávanější. Prostě ho inspiruje a připomíná mu, že tady něco hledal, že se mu něco líbilo a jestli se nechce vrátit a nakoupit. 

Pozor, není dobré mít tyto reklamy puštěné příliš dlouho. Ale pár dnů po takové návštěvě je to velmi výhodné. Takže, takhle funguje remarketing dynamický, ale samozřejmě i klasický remarketing, kde si můžeme pohrát s obrázky apod.

Kouzlo druhé: Okruhy

Další krásou nebo kouzlem reklam jsou okruhy uživatelů. Co se dá všechno vytvářet?

  • Můžete třeba cílit opravdu jenom na lidi, kteří opustili košík. 
  • Můžete cílit na lidi, kteří si přečetli článek. Což já moc ráda používám u malých nebo specializovaných e-shopů. To znamená, neprodáváte hned, ale nejdřív propagujete články. Stojí to míň peněz a přivádí to na web relevantní návštěvnost. A potom už použijete remarketing na lidi, kteří četli článek a jim už třeba něco prodávat můžete. I takhle se dá budovat krásná cesta klienta v reklamách. Krůček po krůčku ho provádíte nákupem, tou ideální cestou zákazníka. 
  • Jistě máte opakované nakupující. Většina z vás určitě najde v Analytics nějaký vzorec. Zjistíte, že vaši zákazníci nakupují po třiceti, šedesáti či devadesáti dnech. Pak můžete nastavit reklamy, které se zobrazí lidem po devadesáti dnech od jejich nákupu. Zeptáte se jich, jestli už jim třeba produkty nedochází, jestli se náhodou nepotřebují dozásobit. Nabídnete novinku.
  • Facebook umí vytvářet podobná publika, tzn. pokud máte opravdu relevantní návštěvnost, tak si můžete udělat klony z vašich ideálních klientů, nebo třeba z těch kteří u vás nakoupili a cílit reklamu na ně. Tím budete vyhledávat nové klienty.
  • Facebook také umí cílit na různé typy lidí, např. v určitých fázích života. Na lidi, kteří mají narozeniny, anebo na lidi, kteří mají kolem sebe lidi, kteří mají narozeniny. Ty pak můžete inspirovat k nákupu dárku.

I takhle se dá hrát si s reklamami. Tohle jsou taková malá kouzla, která moc ráda používám. 

Na závěr. Hodně lidí si stěžuje, že Facebook a Google sledují jejich chování a sbírají o nich informace. Ano, je to tak. Ale, vy jste v jedinečné situaci, kdy tuhle “otravnou” část sociálních sítí můžete využít pro dobro. Tedy k předání vašich úžasných výrobků či služeb těm ideálním lidem. Je to taková aspoň trochu příjemná stránka velkého bratra. Kdyby nebyla, proč bychom na sociálních sítích všichni byli, ne? Takhle spolu můžeme být, můžeme se poznávat, můžeme se učit a můžeme růst.

Tak, já věřím, že vás reklamy okouzlily, očarovaly a že ve vás tento článek vzbudil touhu rozvíjet nejen reklamy, ale celý svůj e-shop. Pokud tomu tak je a vy cítíte, že tohle pro vás je cesta, další krok k tomu udělat velký skok a povznést váš e-shop na vyšší úroveň.  Pokud to cítíte, pak tenhle pocit určitě poslechněte. Můžeme se na tu cestu vydat společně. Proto jsme vytvořili Mastermind pro e-shopařky => Vystřel svůj e-shop do nebes, stačí kliknout a nechat se vést. Bude nám ctí.

<h5>Polina Ševčíková</h5>

Polina Ševčíková
Mentorka autentického businessu. Se mnou vytvoříte fungující business strategii a úžasné kampaně založené na vaší jedinečnosti. Příběh naší online rodinky si můžete přečíst zde >>
Žádné komentáře
Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Podobné články

Síla jedinečnosti, díl druhý

Síla jedinečnosti, díl druhý

Máte z minula založený svůj sešitek s poznámkami (kdo nečetl, začne tady: Síla jedinečnosti, díl první, a pak se zase...

Síla jedinečnosti, díl první

Síla jedinečnosti, díl první

Všechna podnikání (a e-shopy, kterým je dnešní článek určen především, o to víc) by měla stát na třech pilířích -...

Pin It on Pinterest