Síla propagace – Přivítejte reklamy i ve vašem eshopu

autor: | 8. 2. 2021 | Marketing, Nezařazené, PPC reklamy, Sociální sítě | 0 komentářů

Facebook má oblíbený zvyk… měnit pravidla za pochodu, nečekaně a snažit se pro nás něco vylepšit, i když nechceme. Děje se to neustále ve Facebook reklamách, ale i jinde. Ale proč tím začínám článek? Protože se dneska budeme bavit o síle propagace, která je třetím pilířem nejen e-shopového podnikání. Kdo ještě nezná, tak jsou to tyto tři klíčové věci – jedinečnost, analýza a propagace. 

O jedinečnosti jsme mluvili v posledních dvou článcích (Síla jedinečnosti – první a druhý díl). Pokud máte ještě svoje sešitky, opět doporučuji vytáhnout a zapisovat nápady. 

Nyní se pojďme pobavit o propagaci. A Facebook je pro e-shopy jedním ze zásadních kanálů jejich propagace. Je proto důležité reklamy na Facebooku, ale i jinde, zvládnout a zamilovat si. Reklamy mohou být úžasným průvodcem pro vaše klienty a úžasným pomocníkem pro vás. 

#1 Co je vlastně propagace?

Co je pro vás propagace? Suchá definice praví asi toto: “Propagace je forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž cílem je větší prodej výrobků nebo služeb.”

Popravdě, mě ze začátku ani nenapadlo, že by to bylo i něco jiného než placené reklamy. Nicméně, chápu, že každý z vás propagaci vnímá trochu jinak. Ano, jistě, jako propagací můžeme chápat i třeba podporu prodeje (dárky, ochutnávky apod.), nebo například placené influencery. Ale, pro mě a pro účely tohoto článku bude prostě platit propagace rovná se reklama. 

A správně cílená a zvládnutá propagace může udělat divy s vaším obratem, celým e-shopem a hlavně příjmem. Je tedy minimálně fajn si uvědomit, co ve vás pojem propagace vzbuzuje, jestli nadšení nebo strach. A jaké přináší možnosti.

#2 Co jsou to reklamy a jak fungují?

Takže reklamy. Samozřejmě je můžeme vnímat různě. Jsou reklamy, které jsou třeba v médiích, v rádiu, v televizi, na billboardech, na letácích, PR články apod. ale o těch já dneska mluvit nebudu, protože mají takový háček. Nejsou měřitelné, nebo jen velmi obtížně, a nemůžete u nich dost dobře cílit. Takže dát do nich peníze může být poněkud nešťastné.

Často tyhle “plošné” věci mohou dost rozhodit algoritmy i všeobecně návštěvnost na vašem webu. Můžete si tím totiž přitáhnout i lidi, které byste nechtěli. Což není naším cílem. Našim cílem je kvalitnější cesta. Taková, kde opravdu víme, na koho míříme, koho chceme a kdo je náš ideální klient. 

Druhý typ reklam jsou PPC reklamy. Určitě jste to někdy slyšeli, ale pro jistotu…. co to PPC reklama je? PPC reklama je reklama na Facebooku, na Googlu, jsou to reklamy na Skliku, ale také na Instagramu, Youtube. Vlastně celý internet je plný PPC reklamy, když to hodně zevšeobecním. Jsou to i reklamy ve vyhledávačích a v různých srovnávačích jako je Glami, Favi, Biano apod. 

Tohle všechno jsou PPC reklamy, protože vy u nich platíte za klik  (Pay Per Click). A to znamená, že přesně víte, za co platíte. Neplatíte něco nejasného, platíte přesně za jasné výsledky. Můžete zpětně vysledovat, co pro váš e-shop funguje, co nefunguje a jak s tím dál pracovat. 

Proto je to i pro nás při naší práci s klienty vždycky úžasná cesta. My opravdu zkoumáme a objevujeme, co pro ten který e-shop funguje, nefunguje, co můžeme ještě vylepšovat, co můžeme jaksi “škálovat” do výšky a i do šířky.

#3 Jaká jsou specifika Facebook (Instagram) reklam?

Ano, mezi jednotlivými typy PPC reklamy jsou rozdíly, každý je něčím výjimečný, zvláštní. A proto je vhodné o každém z nich i jinak přemýšlet a zapojovat ho do svého marketingu. 

Facebook reklamy jsou specifické v tom, že vás lidé nehledají. Vy se jim zkrátka objevujete v jejich feedu a měli byste tam zapadnout a zároveň i vyčnívat. A opravdu byste měli sedět k jejich povaze. 

Na Facebooku cílíte přesně na svého ideálního klienta. Proto je tak důležité vědět, kdo přesně je váš ideální, chcete-li VIP klient. My je na Facebooku vlastně “vyrušujeme” z jejich scrollování a prokrastinace. Když je vyrušíme něčím úžasným, co je přesně pro ně, tak je to skvělá věc. To je potřeba mít na paměti. 

Facebook je pro ty e-shopy, které mají tak unikátní produkty, že o nich musí publikum vzdělávat. Informovat je vůbec o tom, že takový produkt existuje.

Facebook je zkrátka pro ty produkty, které nemají svá klíčová slova. Je samozřejmě i pro ostatní, ale pro ty, co nemají žádná klíčová slova a lidé je nevyhledávají, je naprosto zásadní. Instagram je totéž jako Facebook, takže všechno, co bylo řečeno výše o Facebook reklamách platí i pro reklamy na Instagramu.

#4 A co Google reklamy, Sklik apod.?

Google je přesný opak. Google funguje stejně jako srovnávače a vyhledávače (např. Sklik, Heuréka, Zboží.cz, Glami, Favi, Biano a další) na klíčových slovech. Na vyhledávání.  Google a Sklik jsou vhodné pro ty e-shopy, jejichž produkty jsou prostě vyhledávané. Lidé vědí, že existují. Fáze nákupu je tady již mnohem blíž.

Na Googlu už vyhledávají lidé něco, co chtějí koupit a právě zkoumají možnosti na trhu. Zjišťují, co se jim bude líbit, kolik to stojí atd. Nákup už je opravdu “za rohem” a je potřeba zákazníka zaujmout produktem, vědět v čem jste jiní, v čem vyčníváte

Šaty, šátky, knihy, technika apod., tohle všechno se vyhledává. A pro e-shopy, které prodávají vyhledávané zboží bude perfektní kombinace Googlu a Facebooku. Na Facebooku si budete budovat komunitu a na Googlu budete získávat extrémně relevantní návštěvnost.

Google má taky obrazové reklamy. Určitě je znáte z vyhledávání na Googlu, kdy se nahoře zobrazí sekce “nákupy”. Tam můžete třeba vyčnívat nádhernou fotkou vašeho produktu. 

Vyhledávače a srovnávače jako např. Heuréka, Zboží.cz apod. já vnímám jako vhodné pro technické věci. Je možné je využívat jenom tehdy, když máte produkty, které buď tam už jsou (musí tam být alespoň dva další prodejci se stejnými produkty), anebo tam alespoň musí být kategorie vašich produktů. Heuréka je výborná taky kvůli záruce a kvůli recenzím.  Nálepka „ověřeno“ dělá hodně. Vzbuzuje to v zákaznících větší důvěru ve váš e-shop.

Glami, Favi a Biano fungují úžasně pro mnohé z našich klientů (např. e-shop se šperky frčí senzačně). Opět stačí, když existuje vaše kategorie a už tam můžete být.

To, kde je nejlepší inzerovat, být vidět, záleží především na tom, kde je vaše cílovka, tedy váš ideální klient. A pak samozřejmě také na analýze dat z Google Analytics, od toho se pak odvíjí, co se propaguje. 

Je možné mít i reklamu na určité produkty více na Googlu a na jiné na Facebooku. Můžeme propagovat jenom nějakou kategorii produktů, můžeme propagovat jenom jeden produkt. Jde si s tím hrát jakkoli chceme. V tomhle jsou reklamy úplně parádní a v příštím díle se koukneme na to, co všechno s tím jde dělat. Tak nepromeškejte ani další článek.

Tak, já věřím, že u některých z vás tohle téma teď probudilo mrazení, takový ten pocit nově objevených možností. Prostě signál, že tohle je pro vás cesta, další krok k tomu udělat velký skok a vystřelit váš e-shop na další úroveň.  Pokud to cítíte, pak tenhle pocit určitě poslechněte. Můžeme se na tu cestu vydat společně. Protože mě by neskutečně bavilo, a byla by to pro mě i čest, být spolu s Michalem vaším mentorem, podporou, inspirací a “nakopávači”.  A proto jsme vytvořili tento mastermind. Vystřel svůj e-shop do nebes je tady, stačí kliknout a nechat se vést.

<h5>Polina Ševčíková</h5>

Polina Ševčíková
Mentorka autentického businessu. Se mnou vytvoříte fungující business strategii a úžasné kampaně založené na vaší jedinečnosti. Příběh naší online rodinky si můžete přečíst zde >>
Žádné komentáře

Trackbacks/Pingbacks

  1. Síla propagace - Mýty a kouzla reklamy | Žijeme online - […] nebo méně “poetickými” stránkami propagace, resp. reklam (kdo nečetl, přečte => Síla propagace – Přivítejte reklamy i ve vašem…
Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Podobné články

Prodejní hovory s lehkostí

Prodejní hovory s lehkostí

Prodat někomu něco přes telefon je velmi ošemetné, ale taky to může být vaše nejúčinnější zbraň. Za posledního tři...

Pin It on Pinterest