Dělali jsme strukturní úpravy na webu. Pokud narazíte na nějakou chybu, napište na michal@zijeme-online.cz. Díky!

Zamiluj se do svých prodejů

autor: | 13. 12. 2020 | Marketing, Nezařazené, Život | 0 komentářů

Víte, co je nejpodstatnější v podnikání? Mít dokonalý vymazlený web, emailing, brand, ovládnutí sociálních sítí? Já tvrdím, že tomu tak není, podle mě podnikání není o ničem jiném, než o prodeji a podnikání neexistuje, když nejsou prodeje. Souhlasíte? 

Pojďme se podívat na stereotypy spojené s prodejem, pojďme je prolomit a pojďme se naučit, jak na to. Protože někdy se chceme zbavit toho nevábného starého, co nám neslouží a podívat se na naše podnikání možná z úplně nového pohledu, o kterém jste třeba ani neuvažovali, nebo který jste ani nezkoušeli. 

Jste připravení?

Během své sedmileté podnikatelské cesty jsem si prošla řadou stereotypů či negativních přesvědčení, které se točí kolem prodejů. Jistě se v nich také poznáte. A protože poznání problému je první krok k nápravě, koukněme se na některé z nich.

# Stereotyp první – SCHOVÁVÁNÍ

První stereotyp je úplně typický pro nás ženy. Jsme hodně kreativní a za vší tou kreativou se rády schováváme. Děláme příspěvky, fotíme, tvoříme nabídky, ceníky, píšeme blogové články, natáčíme videa a díky tomu máme pocit, že jsme strašně zaměstnané, máme pocit, že podnikáme. Bohužel, pravda je taková, že ve finále, to jen jako velké podnikání vypadá, ale peníze zatím nejsou, není tam výdělek. Je to taková past marketingu. Marketing není prodej, to je potřeba rozlišit. 

Pro nás ženy je v tom všem ještě další taková past a tou je mateřská a rodičovská dovolená. Při svých konzultacích a mastermindech často slýchám: “No, ale já jsem na mateřské, jsem doma s dětmi, já teď vydělávat nemusím. ” Ano, je to tak, nemusíte, nikdo vás nenutí. Ale, až ta rodičovská skončí, tak v tu chvíli testovat, jestli umíte prodávat je dost riskantní a už se v tom nebudete cítit dobře. Samozřejmě nemusíte vydělávat hned, ale jde o to se neschovávat.

# Stereotyp druhý – PERFEKCIONISMUS

Dalším stereotypem je perfekcionismus. Prostě nevyjdete ven s projektem, s kurzem, se službou, s čímkoliv, dokud to není dokonalé. Poznáváte se? Taky nemůžete vypustit do světa stránku, web, příspěvek či blogový článek dokud to nebude podle vás perfektní? Kurz musí být hotový, všechno natočené, než ho někomu ukážete? V e-mailingu musí být nachystány předem desítky e-mailů? Musíte mít naplánovánu řadu příspěvků na sociálních sítích, než vůbec někoho pozvete na stránku? Váš web musí být vypiplaný do posledního detailu, než ho vůbec zveřejníte?

Ano, perfekcionismus je super, ale my ženy podnikatelky si ho často nemůžeme dovolit. Pro mě je hlavní vyhodit to cokoliv do světa, vyzkoušet, jestli to je reálné, jestli to je funkční, jestli to někoho zaujme, jestli to někomu pomůže a až potom řeším ty perfekcionistické věci. Já občas i naschvál nechám nějaké chyby v e-mailech, protože chci, abyste věděli, že za tím vším je člověk. Odmítám být strojově dokonalá. Ano, prostě, jsme lidi, takže, nebojte se být člověkem. Nejsme roboti. Nedokonalost je přirozená. 

# Stereotyp třetí – MALÁ DATABÁZE

Další stereotyp se týká sbírání lidí do databáze, resp. přesvědčení, že nemůžete začít prodávat, protože nemáte dostatečně velkou databázi. Je to přesně naopak. Databázi nepotřebujete. Vy musíte začít prodávat, abyste měli peníze na to, aby vám rostla databáze a aby vám následně rostly prodeje. Když nezačnete prodávat, tak vyhoříte a tu databázi stejně nenasbíráte. Jinak řečeno, sbírání lidí je super, ale nesmíte se na tom zaseknout, nesmí to být výmluva k tomu, že nemůžete prodávat. 

# Stereotyp čtvrtý – STUD

Velké téma, stud. Stud může mít každý trošku jiný. Já se tady chci podívat na stud spojený s pocitem, že si ženy, podnikatelky, maminky velmi často připadají divně jako “máma, co podniká”. Prožívají stud a obavy, že jsou špatné mámy, nebo špatné ženy, že chtějí vydělávat, že chtějí být úspěšné, že chtějí pomáhat lidem, že chtějí rozzářit své klientky. Stydí se za to, že chtějí víc, že mají touhy, že mají vášně mimo své děti a manžela. 

Ano, jde o strach z odsouzení okolí. Chci vám teď, milé dámy podnikatelky, říct, že je to úplně v pořádku, poslechněte si ty výčitky, “obejměte” ty výčitky a řekněte jim, že už je nepotřebujete. Je to určitá ochrana, ale je to ochrana, kterou nepotřebujete, nemusíte se stydět za to, že chcete víc od života, nebo že chcete, aby vaše děti měly krásnější život.

A teď si pojďme povědět něco o tom, jak “zahodit” tahle přesvědčení, tyhle stereotypy a podívejme se na podnikání trošku jinak. Pojďme se zamilovat do svých prodejů, co říkáte? Protože, na konci dne, jsou práve prodeje priorita číslo jedna pro existenci a růst vašeho podnikání, nic jiného jenom prodeje. První věc, co potřebujete, je vize.

⇒ VIZE

A teď si to klidně pište, je to důležité ;-). Jaká je vaše velká vize? Nedržte se zpátky. Proč jste začali podnikat? Proč chcete růst? Proč chcete předávat světu to, co děláte? Třeba při konzultaci jsme s jednou z mých klientek zjistily, že tím že učí lidi vařit vegetariánsky, tak její velká vize je ta, aby se zmírnilo zabíjení zvířat, aby se zlepšilo životní prostředí, příroda a všechno kolem. To byla její velká vize, ale ona jí tam ani neviděla. Velká vize může být svoboda ve vile u moře, uzdravovat a rozvíjet ženství v nás, čas na rodinu atd. 

Další věc je, že vy potřebujete, aby ta vaše vize byla čím dál tím blíž. Když zůstanete ve stereotypech, které jsme si řekli před tím, tak než se dostanete k té vizi, tak vyhoříte. Protože, k té vizi se nedostanete tím, že nebudete vydělávat a pak najednou vyskočíte někudy “zadem”. To už budete unavení a už se tam nedoškrábete. Ale když budete růst pomalu a někdy uděláte nějaký výkyv nahoru, tak ta vize bude blíž a blíž. 

Ke své vizi si taky napište, jak se budete cítit, až se k ní dostanete. Pro mě to třeba není euforie, pro mě je to klid, bezpečí. Takže, teď máte svojí vizi, víte svoje proč. Tak ji, prosím, nezahazujte. Mějte svoji vizi pořád před sebou. Nezapomínejte na ni ani v tom dennodenním shonu, je to vaše směrovka, vaše šipka.  

⇒ KOLIK CHCETE VYDĚLÁVAT?

Další poznámka hodná zapsání. Kolik teď potřebujete, nebo kolik chcete vydělávat, abyste žili pohodlně? Proč se na to ptám? Proč se mi ta otázka líbí? Protože se velmi často díváme na podnikání ze špatné strany. Klademe si otázku, kolik zvládnu vydělat? Ale přitom bychom si právě měli spíše klást otázku, kolik potřebujeme vydělat a stavět naše podnikání tak, abychom tu částku začali vydělávat co nejdřív, ne za tři čtyři roky. Za čtyři roky dost možná vyhoříme. 

Na tuhle částku myslete ve chvíli, kdy budete budovat vaše nové podnikání a podle této částky vybudujte produkty, služby a všechno ostatní. Ne opačně. Nejdříve VIP služba, nebo vaše nejlepší služba a až potom máte čas dělat malé věci (e-booky, malé kurzy atd.).

⇒ KONTEJNER PRODUKTŮ

Poslední otázka. Tohle bude delší, ale stojí to za to. Sepište si, co prodáváte? Jaké jsou vaše produkty? A kolik jich můžete maximálně prodat za měsíc, za rok? Vytvořte si vlastně takový kontejner vašich produktů či služeb, abyste viděli, že např. máte dva levné kurzy, ale vy potřebujete vydělávat osmdesát tisíc. Ty dva levné kurzy vám na těch osmdesáti tisíc stačit prostě nebudou, takže pak je na místě váš kontejner trochu přebudovat. 

Tak, podívali jsme se na podnikání z jiného pohledu a teď chceme rozbít zažité vzorce, takže se pojďme podívat na důležitá moudra či myšlenky kolem prodejů, které je fajn mít v hlavě. 

♥️ AKTIVNÍ A PASIVNÍ PRODEJ

Každý prodává jinak a pro mě je důležité, abyste věděli, co je prodej, protože pak najednou prodej není nic těžkého. Já třeba jako prodej vnímám už jenom otevřeně říct člověku, že vidím, že je to pro něj, že bych s ním chtěla spolupracovat. Protože o tom to podle mě je, upřímně říkat, co si myslíme. Říkat proč něco prodáváme, proč to tvoříme a ti správní lidé se ozvou. A není to o strategii, je to o tom, co vyzařujeme, co říkáme. Tomu já říkám aktivní prodej.

Ale kdybych vynechala tu aktivní část a byla jenom v pasivu, to znamená jenom byla všude vidět, ale vlastně nikomu nic nenabízela, nevyzývala lidi, aby mě kontaktovali, pokud jim něco sedí, nebo pokud zrovna řeší nějaký problém, pokud bych jenom čekala, tak je to pasivní prodej. Marketing je pasivní prodej, když do toho nepřidáte výzvy k akci.

♥️ PRODEJ JE POMOC

Co tím myslím? My lidi neotravujeme, když prodáváme, my chceme lidem upřímně pomoct. Když to není upřímné, tak to tam nedávejte, protože to nebude mít ten efekt. My tím, že prodáváme, tím pomáháme. Kdo vyrábíte náramky, kosmetičky a feng šuej, kdokoliv z vás, když nebudete prodávat svoje služby, nerozzáříte další ženy, nepomůžete dalším klientkám. 

♥️ PRODEJ JE VÝMĚNA ENERGIE

Prodej a peníze jsou výměna energie. Je to moc důležité. Když budete pořád prodávat své služby za málo peněz, tak za chvilku nadšení zmizí, vy vyhoříte a potom už nebudete moct pomoct nikomu. To znamená, potřebujete peníze vydělávat, aby se vám vracela energie a abyste mohli dál pomáhat čím dál více lidem. Díky tomu budete mít dobrý pocit. 

Ano, společnost na nás často tlačí, zvláště na ty z nás, kteří a které pracujete ve službách, jste koučky, léčíte nebo pracujete s duchovnem. Často slyšíte, že přece ten, kdo léčí či pomáhá, tak v jeho případě je neslušné si říkat o peníze. Tak to ale není! Je to přesně opak. Jak můžete léčit a pomáhat, když nebudete mít kde žít, z čeho platit účty? Važte si sami sebe, svého času a buďte si vědomi toho, že když už své podnikání milujete, tak ho přece nechcete přestat milovat za rok. 

Altruisté být můžeme, ale jenom když máme postaráno o sebe a svoji rodinu, když se cítíme v bezpečí a víme, že je vše v pořádku. Potom můžeme pomáhat třeba i zdarma, ale do té doby ne! Je úplně v pořádku dostávat za svojí práci zaplaceno, protože jenom tak můžeme růst a jen tak můžeme víc a víc pomáhat. 

♥️ PRODÁVEJTE S OTEVŘENÝM SRDCEM

Co tím myslím? Prodej není o strategii. Nejde o to, jaká slova použít, kudy prodávat. Prodávat můžete jakkoliv, příspěvky, e-maily, telefonáty, Messengerem, v networkingu, na setkáních. Ale, buďte si vědomi, že váš klient okamžitě pozná, že neprodáváte upřímně a s otevřeným srdcem, že prodáváte jenom proto, že si chcete namastit kapsy a vlastně děláte neradi to, co děláte. 

Nepodnikejme pro peníze, dělejme to proto, abychom pomohli. Ale mějme u toho na paměti, že abychom pomohli, tak se nám námi vložená energie musí vrátit v penězích, v radosti z toho, co děláme. Když své produkty a služby nebudeme prodávat, nemohou pomoct. Pokud budete prodávat s otevřeným srdcem, pohrnou se k vám ti správní klienti, budete je totiž přitahovat. 

Prodávat s otevřeným srdcem, ale taky znamená, že nikomu nevyčítám, že si něco nekoupil. To že něco nekoupil je jen důkazem toho, že v tu chvíli to pro něj není to pravé. A to je všechno. 

Nezapomeňte si doplnit odpovědi na otázky ohledně vize, kolik potřebuje vydělávat a co prodáváte. Najděte si čas a opravdu si udělejte zmiňovaný “kontejner” vašich produktů či služeb. Zamyslete se kolik čeho můžete reálně prodat, protože tam na vás třeba vykoukne nějaký vzorec, který byste potřebovali napravit. Zamilujte se do svých prodejů!

Pokud byste potřebovali popostrčit, doladit vaše prodeje, přihlaste se do naší e-mailové série zdarma: “Jak si užít úspěšnou prodejní kampaň”

Na úplný konec bych vám ráda jménem celého týmu Žijeme online popřála krásné, ničím nerušené, pohodové Vánoce a šťastný vstup do nového roku!

<h5>Polina Ševčíková</h5>

Polina Ševčíková
Jsem odborník na online marketing a specializuji se na PPC reklamy. Pokud podnikáte nebo podnikání teprve plánujete, provedu vás spletitým světem marketingu a tvorby reklam. Příběh naší online rodinky si můžete přečíst zde >>

Checklist k Facebook reklamám + Video návod

Chcete si začít vytvářet reklamy na FB?
Nevíte, co je k tomu potřeba?
Přemýšlíte, jak začít?

Tak právě pro vás jsme připravili přehledný Checklist, který vám pomůže se ve všem vyznat a pomůže vám s přípravou Facebook reklam.

Když půjdete krok po kroku, jak popisujeme ve Video návodu, samotné vytváření ve Správci reklam na Facebooku už bude hračka!

Najdete nás i na Facebooku

Podobné články

Síla jedinečnosti, díl první

Síla jedinečnosti, díl první

Všechna podnikání (a e-shopy, kterým je dnešní článek určen především, o to víc) by měla stát na třech pilířích -...

Pin It on Pinterest