Deník s perem

Nebojte se zdražování, aneb zdražili jsme a co dál?

Nebojte se zdražování, aneb zdražili jsme a co dál?

Zdražování, těžké téma pro každého podnikatele. Asi všichni s tím máme problém, máme z toho strach, obavy, respekt. Jde o takové to tabu “říct si o větší peníze”. Bojíme se, že přijdeme o klienty, bojíme se, že nepřijdou noví klienti, hledáme způsob, jak to všem sdělit, jak na to co nejlépe.

My jsme zdražovali letos v květnu a já bych se s vámi v tomto článku ráda podělila o informace z první ruky, naše osobní zkušenosti, co se vlastně díky zdražení v naší firmě odehrálo a odehrává, a také především o to, co nás ke zdražení vedlo, a proč to byl dobrý nápad. Tak čtěte dál, třeba se v textu najdete a i díky tomu zjistíte, že zdražení se nemusíte bát, ale naopak může být pro vás a vaše podnikání velkým přínosem.

⇛ Proč jsme zdražili?

Proč jsme vlastně zdražili? Uvedu to takovým malým příběhem. Před čtyřmi lety v listopadu jsme se s Michalem a naší dcerou stěhovali do nového bytu. Během stěhování jsem vedla naše rodinné centrum, ve kterém jsem taky učila minimálně pět hodin týdně a manžel byl od rána do večera pryč.

Mezitím jsem stíhala odvážet malou do školky, ze školky a ještě jsem jezdila na sedmou ráno balit balíky, protože jsem k tomu všemu měla na starosti taky eshop. Navrch se přidalo to, že moje maminka šla na operaci a já jsem po ní převzala nějakých patnáct hodin týdně výuky ve firmách. A takhle to šlo od toho listopadu až do ledna, kdy jsem ještě vyřizovala přes grant asistentku pro naše rodinné centrum.

Byla to zrovna zima, kdy strašně mrzlo, byla jsem na celnici vyzvednout nějaké papíry, a když jsem odtud vycházela, sklouzla jsem po ledu a vyhodila si koleno. Kromě obrovské bolesti a faktu, že chvíli trvalo, než mi vůbec někdo přišel pomoct, tak nastupoval jeden problém za druhým. Nejen, že jsem samozřejmě hned musela rušit lekce, které jsem ten den učila, ale od té chvíle se mi vlastně všechno zbortilo.

Nemohla jsem chodit do rodinného centra, nemohla jsem balit balíky, prostě jsem seděla doma. A tenhle extrém, tenhle obrovský šok mi vlastně neskutečně pomohl, probral mě. Samozřejmě mi také úplně zničil koleno, to je druhá věc, ale v té profesní oblasti to pro mě byla chvíle, kdy jsem tohle všechno přestala dělat a začala se soustředit jenom na PPC reklamy.

Nevím jak vy, ale já občas asi potřebuji takovéhle extrémy, abych si uvědomila, že musím něco změnit, udělat posun ať už v životě nebo ve firmě.

A proto jsme zdražili, protože během dvou měsíců “korony” a  se všechno začalo zase neskutečně hromadit. Doma jsme samozřejmě měli obě děti a já i Michal jsme pracovali kdykoli to šlo. Skoro každý večer jsme vysílali v klubu, nebo ve skupině, abychom opravdu podpořili naši komunitu. Pečovali jsme o klienty a v ještě jsem měla třeba šest až sedm hodin týdně konzultace. A to opět začalo směřovat k nějakému tomu extrému,  snad mi to odpustíte :-), lidově “pádu na hubu”. A v tu chvíli jsme si řekli, že i když jsme z toho nervózní, tak prostě musíme zdražit, že potřebujeme zdražit, protože takovéhle tempo už nevydržíme. S manželem jsme se domluvili na dvou tisících korun za hodinu. Opravdu jsem cítila, že je to potřeba, i když to bylo veliké zdražení.

⇛ Jak jsme zdražení komunikovali?

Samozřejmě se všichni bojíme, že přijdeme o naše stávající klienty a že nepřijdou noví. U nových se zdražení komunikuje o dost jednodušeji, prakticky stačí změnit cenu v komunikačních kanálech. Ale co se týkalo stávajících klientů, tak tam jsem přemýšlela, jak to pro ně nastavit, protože samozřejmě byli dlouhodobě zvyklí na úplně jinou cenu.

Nakonec jsme se rozhodli, že cenu vystupňujeme, respektive, že naši stávající klienti projdou trochu jinou cestou. Co to znamenalo v praxi? Ještě celý květen platili “starou” cenu, počínaje červnem, a pak teď v červenci a srpnu platí cenu patnáct set korun na hodinu a až od září se dostanou na cenu novou, tedy dva tisíce korun na hodinu. Je to proto, že jsme chtěli, aby rostli s námi, protože víme, že cenovka neznamená jenom nějaký výdaj, ale znamená to pro klienta i jeho růst. Pomoc v tom, aby se taky dostal na další úroveň jak výdělků, tak i svého nastavení, resp. vědomí, že je schopen  investovat do sebe a do svého podnikání. 

⇛ Jaké to mělo následky?

  • Díky zdražení mi ubyly konzultace, ale finance se nezmenšily, stále jsem vydělávala v podstatě stejně. A i když bylo jakési dvoutýdenní vakuum mezi zdražením a novým rozjezdem, kdy jsem opravdu měla jen dvě konzultace místo sedmi, tak mi to vlastně vyhovovalo, protože jsem se potřebovala na novou cenu nacítit. Navíc jsme u toho i rebrandovali, takže i tak těch aktivit bylo docela dost. 
  • Můžu vás uklidnit, když zdražíte, tak se vám uvolní ruce, můžete mnohem lépe pečovat o své klienty a na ziscích se to absolutně nepodepíše. Kdo odejde, tak prostě odejít měl, protože vy dlouho nevydržíte v tempu, které třeba máte za stávajících cen. Nám se to určitě osvědčilo, protože známe naši kvalitu a víme, proč máme cenu takovou, jakou máme.
  • Nebojte se tedy zdražit ve chvíli, kdy víte, že váš produkt nebo vaše expertiza za to stojí. V této oblasti jde především o nastavení vaší mysli. Musíte vědět, že už jste připraveni a já budu doufat, že se budete cítit připraveni dříve, než si “nabijete pusu” jako já před čtyřmi lety. Teď jsem vděčná za to, že jsem se dokázala poučit ze svých chyb a dokázala vypozorovat ten moment ještě o chvilku dřív, než přijde onen pád.
  • Lehce se změnila cílovka. Nebyl to nijak extrémní posun, spíš se změnilo nastavení mysli našich klientů. Je-li cena nižší, tak si klienti často řeknou, že vaši službu jen vyzkouší a uvidí, co to udělá. Jenže ono to v tom okamžiku většinou neudělá nic moc, a pak ten člověk odchází s tím, že mu vaše služba vlastně nic nedala a celé to bylo k ničemu. Ale, když klient investuje víc a vědomě do toho jde s tím, že pro to, aby se mu dařilo, musí taky něco udělat, tak do toho jdou jen ti klienti, kteří skutečně chtějí růst a nezkouší to, jdou do toho na 100%, stejně jako vy. Takže se zvýšila “kvalita” našich klientů. Vždycky jsem měla úžasné klienty, ale tahle nová ochota více do sebe investovat je hrozně znát, opravdu rostou s námi. 
  • Další obrovský výsledek zdražení vidím v tom, že naše firma může zase exponenciálně růst. Už poslední rok postupně budujeme tým kolem Žijeme online a postupně vám budu taky všechny členy našeho týmu představovat. Ale díky zdražení jsem mohla taky více investovat třeba do virtuální asistentky, která mi teď strašně pomáhá jak s organizací práce, administrativou i třeba s komunikací s vámi tady i na sociálních sítích.

Suma sumárum, my s Michalem cítíme velký pozitivní efekt zdražení, už jenom v tom, že máme víc času na vzdělávání a máme i víc energie na to se klientům věnovat. Právě proto, že máme tým, který nám s tím vším může pomáhat, cítíme se v podnikání mnohem lépe a můžeme ho zase rozvíjet a posouvat.

Najednou mám mozkové kapacity třeba na vstup do akademie Lenky Lutonské, na vytvoření produktu jako byl Mastermind pro eshopaře a řadu dalších strategických věci. Takže, opravdu, dejte si tu možnost zdražit, i když vás to bude na začátku strašně děsit. Já jen doufám, že si nebudete muset vyhodit koleno jako já, abyste udělali velký pokrok ve svém životě a podnikání. 

Pokud se v tomto, nebo v jakémkoli jiném směru, např. reklam, PPC a dalších budete chtít na něco zeptat, neváhejte nás kontaktovat, nebo se přidat k nám do skupiny, nebo klubu, kde máte možnost všechno probrat konkrétněji nejen s námi, ale i s dalšími úžasnými podnikateli. Jsme tu pro vás, rádi vás podpoříme!

Jsem odborník na online marketing a specializuji se na PPC reklamy. Pokud podnikáte nebo podnikání teprve plánujete, provedu vás spletitým světem marketingu a tvorby reklam. Příběh naší online rodinky si můžete přečíst zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.