8+1 tipů na skvěle nastavené Google Analytics
Nasazení Google Analytics na web je prvním a nejdůležitějším krokem k webové analytice. Kromě správného nasazení kódu ale existuje i řada dalších nastavení, která mohou výrazně ovlivnit to, co se z GA dozvíte. Dala jsem dohromady 8 tipů (a jeden bonusový, který si zaslouží samostatný článek) na to, jak správně nastavit Google Analytics a získat tak ze svého webu maximum možných informací.
1. Název výběru dat
Google Analytics vám základní výběr dat vždy pojmenují jako „Všechny údaje o webu“. Já ze své zkušenosti doporučuji do něj přidat název webu a případně upřesnit, co daný výběr obsahuje za data. Usnadňuje to orientaci v případě, že toho budete přes GA sledovat více a vytvářet si víc výběrů dat. A jako bonus tím potěšíte kohokoliv, komu případně svěříte správu Google Analytics do rukou.
2. Nastavení časové zóny
Nezapomeňte také nastavit správné časové pásmo. Návštěvnost na webu totiž můžete měřit i v rámci hodin – a časové posuny mezi jednotlivými pásmy mohou způsobit výrazné zkreslení dat. Správné časové údaje vám navíc pomohou třeba při plánování PPC kampaní.
3. Měna
Sledujete na webu konverze a jejich hodnotu? Nezapomeňte nastavit měření ve správné měně! A raději to udělejte rovnou, i v případě, že zatím žádné konverze neměříte. Pokud byste na to později zapomněli, lze tenhle údaj sice změnit, ale data se vám zpětně nepřepíší. A vyhodnocovat pak měsíc, ve kterém máte polovinu dat v dolarech a polovinu v korunách, není taková zábava, jak by se mohlo na první pohled zdát.
4. Filtrování robotů
Jednoduché zaškrtávátko s jasným účelem – nezahrnovat známé roboty do statistik návštěvnosti webu. Co se týče SPAMu, který vám zkresluje návštěvnost, není to 100% řešení, ale je to to nejjednodušší, co můžete udělat. Všechna tato nastavení najdete v sekci Správce -> Nastavení výběru dat.
5. Vyloučení vlastních návštěv
Statistiky zkreslené návštěvami robotů už jsme vyřešili. Teď je na řadě vyfiltrovat další zdroj zkreslení – tím jste vy sami (případně vaši zaměstnanci nebo interní zátěžové testy). Interní provoz na webu totiž vypadá úplně jinak než ten tvořený běžnými návštěvníky. Pro tohle nastavení si budete potřebovat vytvořit filtr a v něm vyloučit vaše IP adresy. Tohle nastavení najdete v Správce -> Filtry.
Pozor: Filtry vždy vytvářejte v novém výběru dat – vždy si nechávejte jeden základní výběr dat s čistými údaji. Bez filtrů, beze změn. Nikdy nevíte, kdy ho budete potřebovat – a vyfiltrovaná data už zpátky nezískáte.
6. Demografie
Abyste v Google Analytics viděli informace o věku, pohlaví nebo zájmech svých návštěvníků, je třeba nejprve takovou funkci povolit. Tuhle možnost (a zároveň následně data) najdete v záložce Publikum -> Demografické údaje. Budete pak moct sledovat třeba věk a pohlaví uživatelů, jejich zájmy nebo lokalitu. To se vám může hodit jak pro lepší sledování, jestli na váš web chodí opravdu vaše cílová skupina, ale i třeba při cílení reklam.
A nezapomeňte návštěvníky vašeho webu správně informovat o tom, jaká data o nich sbíráte!
7. Nastavení elektronického obchodu
Tohle nastavení se vás týká především pokud máte e-shop. Pro využití plného potenciálu Google Analytics je potřeba zapnout měření elektronického obchodu. Najdete ho ve Správce -> Nastavení elektronického obchodu. Doporučuji zapnout rovnou i rozšířený elektronický obchod (a zkontrolovat si, že máte nasazené správné kódy na webu). Kromě hodnot objednávek, konverzních poměrů a dalších základních funkcí tak získáte i možnosti lépe segmentovat zákazníky v průběhu nákupu.
8. Propojení s Google Ads
Používáte PPC kampaně v Google Ads? Pak tyto účty nezapomeňte propojit. Usnadní to možnost sledování výsledků kampaní přímo v Google Analytics a naopak importy cílů a publik z Analytics do Google Ads.
Pokud máte oba účty pod jedním e-mailem, je propojení jednoduché. Správce -> Propojení Google Ads, kde už jen zaškrtnete vybraný účet. V případě, že máte tyto účty pod různými e-maily, je potřeba nejprve přidělit přístup do Google Ads e-mailu, pod kterým máte Analytics. Pak bude propojení fungovat stejně.
+ Bonusový tip: Cíle
Měření cílů a událostí na webu patří mezi ta komplikovanější nastavení. Cíle vám umožňují lépe sledovat výkon vašeho webu, chování zákazníků a (kupodivu) plnění cílů, které jste si stanovili. Mezi takové základní a typické cíle patří třeba odeslání objednávky, přihlášení do newsletteru nebo odeslání kontaktního formuláře. Pomocí tohoto nastavení pak můžete sledovat třeba jací návštěvníci cíle plní a odkud na váš web přichází. Cíle opět nastavíte ve Správce -> Cíle (a nastavují se pro každý výběr dat zvlášť).
Žádné komentáře