Síla jedinečnosti, díl první

autor: | 10. 1. 2021 | Marketing, Nezařazené, Sociální sítě | 0 komentářů

Všechna podnikání (a e-shopy, kterým je dnešní článek určen především, o to víc) by měla stát na třech pilířích – jedinečnost, analýza a propagace. Propagaci se budeme věnovat později, protože ta vám dodá finální “nakopnutí” a posune vás velmi rychle kupředu. Dnes  probereme ten abstraktnější, ale přitom velmi důležitý první pilíř, a tím je „síla jedinečnosti“. 

Jak vyniknout mezi stovkami e-shopů? Jak si najít svou identitu, jedinečnost a tím podpořit stabilitu a růst příjmů?

Najdete-li svou jedinečnost, jedinečnost svého e-shopu, najdete-li to, v čem byste mohli projevit sama sebe tak, aby se vaše firma opravdu odlišila, nebudete díky tomu muset nikdy řešit konkurenci. 

Překvapení? Je to jednoduché, každý z nás má své ideální klienty. To znamená, že vás vůbec nemusí zajímat, jaké klienty má ten e-shop vedle, i když má třeba podobné produkty. Ale zajímá vás váš VIP klient, k tomu mluvíte a on opět reaguje na vaši jedinečnost. 

⇒ Co vás přivedlo k vašemu e-shopu? Jaká byla vaše prvotní myšlenka, vaše touha, vaše PROČ?

Ráda bych, abyste v sobě znovu probudili, nebo rozproudili inspiraci a onu vášeň, pro kterou všechno tohle děláte. Protože váš e-shop není jen tak nějaká továrna na peníze, že ano? Myslím si, že mi všichni potvrdíte, že to tak není. Že je to naopak něco, co je částí vašeho života a milujete to. A je hrozně důležité, aby to v tom bylo vidět. 

V takovém tom křeččím běhu všední reality – balit zásilky, odpovídat na e-maily, odpovídat občas i na nějaké stížnosti, reklamace, vozit balíky k odeslání, objednávat zboží, obnovovat produkty v e-shopu atd. – tak v tom často ztratíme to, co jsme na tom vlastně vždycky milovali. A ono se to na vašem e-shopu brzy projeví.

Jedinečnost je úžasná cesta, která vám dá možnost být opravdu sami sebou ve svém e-shopu. Odlišit se. A opravdu, vaši klienti poznají, že vy jste ti praví, že váš e-shop je ten pravý a ostatní vás, ani je, nebudou zajímat. 

Ale, mějte na paměti, že nikdo jiný jedinečnost vašeho e-shopu neobjeví, tu si musíte najít sami. Proto odsuňte všechny své strachy a přesvědčení, těch máme všichni mraky, budou vás vždycky jen brzdit. A to nechceme. Musí vám to jít tak nějak od srdce.

⇒ A co jedinečnost je a co není? Co je standard? A pozor, standard není jedinečnost!

Začneme standardem, protože ten bereme jako samozřejmost. Tedy, standardem pro KVALITNÍ e-shop. Ten prostě mít musíte, a pokud ne, tak na tom určitě zapracujte. 

Přes co třeba u vás nejede vlak? Ať už ve vašem e-shopu, nebo když vy nakupujete v jiných e-shopech? Já vidím jako takové hlavní standardy, mít prostě možnost si vybrat, jak zaplatím a jak dostanu balík k sobě, tedy:

  • možnost platby kartou online – zkuste popřemýšlet, pakliže ještě nemáte, jak to udělat… i když se to teď zdá obtížné, nebo nemožné… pobavte se se svým poskytovatelem o možnosti odloženého strhnutí z karty apod.;
  • dobírka – ano, trochu spekulativní bod, ale dobírku si často berou lidé, kteří zkouší váš e-shop poprvé a bojí se, vy jim tím dáte jistotu, nicméně, mějte ji za vyšší cenu, abyste nakupující spíše demotivovali, než povzbuzovali ;-);
  • víc možností zasílání balíků – to znamená možnost poslat si balík nejen klasickou poštou, ale chce to alespoň jednoho od každého druhu přepravce (Zásilkovna/Uloženka a DPD/PPL/Geis a další), protože každý zákazník má jiné preference, a když u vás nenajde toho svého, odejde;
  • přátelská zákaznická podpora – to znamená mile odpovídat na e-maily, mít chat, komunikovat se zákazníkem;
  • poštovné zdarma od určité částky – tady, myslím, je důležité, jaká výše platby je nejčastější, abyste motivovali své klienty jít trošku výš, záleží hodně i na cenách vašich produktů, aby to dávalo opravdu smysl.

Tak, tohle je standard pro úžasné e-shopy. Jistě, každý z vás může mít dobrý důvod, proč něco z toho nemá. To je jasné. Ale, když vaši klienti vidí, že se snažíte mít maximum, tak je to vždycky super. A teď ta jedinečnost. Cože to je?

⇒ Jak a kde se projevuje jedinečnost?

Určitě jste slyšeli už milion rad od všech markeťáků, že máte být aktivní na Instagramu, Facebooku, máte natáčet videa na YouTube, TikTok, že máte psát blogové články, vytvářet stories a vůbec být akční na co nejvíce sociálních sítích. Ano, je to pravda, to by bylo super. Ale, to byste nemohli dělat nic jiného. 

Takže, je fajn si mezi vším najít třeba jen jednu síť, jednu věc, která vás opravdu baví a na tu se zaměřit. To ostatní se bude postupně nabalovat. Opravdu není nutné mít všechno hned. Když se na vás bude valit ze všech stran, že něco musíte, musíte a musíte, tak nakonec u vás nastane taková ta klasická paralýza všech podnikatelů… radši nebudete dělat nic, protože nevíte, kde začít. Proto si určete jeden cíl, jeden záměr, bude se vám s tím mnohem lépe pracovat.

Kde se může vaše jedinečnost projevit? Může se projevit právě v tom obsahu, v kvalitním obsahu. Může se projevit ve vašem brandu a v tom, jak komunikujete. Může se projevit ve vaší péči o klienty. Ale samozřejmě se může projevit i ve vašich produktech. Ale pozor, i když budete mít skvělý produkt, ale vaše značka nebude jedinečná, váš způsob komunikace a obsah nebudou jedinečné, tak to prostě stejně nebude fungovat. Jistě už jste slyšeli příběhy o tom, jak lidé s unikátními produkty, prostě bombou na trhu, zkrachovali, protože to neuměli dát vědět světu. 

Ufff, pro dnešek je toho k zamyšlení asi docela dost, ne? Tak já vás už nechám přemýšlet, vymýšlet a sepisovat. Fakt si to napište, namalujte, ať to máte pořád před očima. Zvláště to vaše PROČ, ať ho neztrácíte v té šedi běžných dní a tím se neztrácí ta vaše jedinečnost, kterou do svého e-shopu přinášíte.

Příště budeme pokračovat s konkrétnějšími kroky a tipy, jak docílit jedinečnosti na vašem e-shopu. Tak zůstaňte ve střehu, tohle není všechno 😉


A pokud jste už teď rozhodnutí šlápnout na pedál a rozjet to na Facebooku a Googlu, pojďte do toho s námi, vstupte do našeho již třetího běhu mastermindu pro e-shopaře pod názvem VYSTŘEL SVŮJ E-SHOP DO NEBES. Počet míst je omezený, tak si zarezervujte call co nejdříve, ať si můžeme zavolat, poznat se a říct si, že spolu to vystřelíme do nebes.

<h5>Polina Ševčíková</h5>

Polina Ševčíková
Mentorka autentického businessu. Se mnou vytvoříte fungující business strategii a úžasné kampaně založené na vaší jedinečnosti. Příběh naší online rodinky si můžete přečíst zde >>
Žádné komentáře

Trackbacks/Pingbacks

  1. Síla jedinečnosti, díl druhý | Žijeme online % - […] z minula založený svůj sešitek s poznámkami (kdo nečetl, začne tady: Síla jedinečnosti, díl první, a pak se zase…
  2. Síla propagace - Přívítejte reklamy i ve vašem eshopu | Žijeme online - […] jedinečnosti jsme mluvili v posledních dvou článcích (Síla jedinečnosti – první a druhý díl). Pokud máte ještě svoje sešitky,…
Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Podobné články

Prodejní hovory s lehkostí

Prodejní hovory s lehkostí

Prodat někomu něco přes telefon je velmi ošemetné, ale taky to může být vaše nejúčinnější zbraň. Za posledního tři...

Pin It on Pinterest